Som interiør- og boligfotograf fotograferer jeg ofte møbler, lamper eller pynteting. Om produkterne skal vises med bløde elementer som tæpper eller puder eller i et mere råt miljø afhænger selvfølgelig helt af produktet, målgruppen og jeres brandmanual. Derfor er forberedelsen en stor del af opgaven, og jeg samarbejder gerne med en af mine faste stylister, hvis I ikke selv har en stylist, der kan skabe den rette stemning omkring produktet.
Lige så vigtigt det er at udvælge de produkter, der egner sig til opgaven, er det at beslutte, hvilket miljø produkterne skal fotograferes i. Kan produktet bære et helt billede selv, eller skal det understøttes af andre produkter? Og skal det i givet fald udelukkende være jeres egne produkter, eller opnår vi det bedste resultat ved at supplere med andre produkter?
Interiørfotografering og boligfotografering hører tit sammen. For begge dele skal ofte understøtte kundernes drømme om, hvordan de kan leve. Uanset om vi fotograferer terrassen med udsigt over vandet på de dyre adresser, eller vi fotograferer lysestager, vinglas eller en klapstol i en prisklasse, hvor alle kunder kan være med.
Ofte suppleres de kreative og lette interiørbilleder med mere enkle produktbilleder med en mere skrabet baggrund eller packshots med en helt hvid baggrund. Sidstnævnte bruges primært i webshops eller trykte produktkataloger, hvorimod kunderne oftere møder de stylede billeder i deres tidlige fase på kunderejsen. Måske i en onlineannonce.